Trening Umiejętności Społecznych

 

TUS jest programem do celowego i zaplanowanego uczenia umiejętności, a dzięki pracy w małej grupie można przećwiczyć i utrwalić nowe umiejętności w bezpiecznym środowisku.

https://m.facebook.com/p/Sensosmyk-Integracja-Sensoryczna-Kiełpino-100078874181784/

 

>> Zajęcia TUS skierowane są do każdej osoby, która ma trudności w funkcjonowaniu społecznym.
>> Jest to jedna z częściej polecanych metod pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (autyzm, zespół Aspergera) jak również dla dzieci z ADHD, dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
>> Można również tworzyć grupy dla dzieci, które nie mają diagnozy, ale z różnych powodów doświadczają trudności w funkcjonowaniu w grupie.
>> Z uwagi na elastyczność metody nie ma ograniczeń co do wieku uczestników. Można prowadzić zarówno w grupach przedszkolnych jak i wśród dojrzałych osób.

Czego uczy TUS?

Z uwagi na różnorodne potrzeby każdej z grup nie ma stałej czy wymaganej listy tematów, które są poruszane podczas zajęć, natomiast można wyodrębnić bloki najczęściej omawiane na spotkaniach:
>> Podstawowe umiejętności prospołeczne:
Kontrola mimiki, tonu głosu, postawy ciała. Adekwatny kontakt wzrokowy. Wybór tematów oraz wspólnych aktywności. Praca nad „pierwszym wrażeniem”.
>> Wspólna zabawa
Wybór aktywności. Wspólna zabawa zabawkami, zmiana zabawy, kończenie zabawy.
Zapraszanie/dołączanie do zabawy. Kompromis. Nauka przegrywania.
>> Emocje i strategie radzenia sobie z emocjami.
W jaki sposób odczuwam i wyrażam daną emocję? Jak reagować na emocje innych osób? Jak zareagować, gdy moje zachowanie negatywnie wpłynęło na drugą osobę? Strategie rozładowywania napięcia i radzenia sobie ze złością (elementy treningu zastępowania złości).
>> Komunikacja werbalna i niewerbalna
Jak rozpocząć/podtrzymać/ zakończyć rozmowę? Jaki jest właściwy czas na rozmowę? Jakie pytania
można zadać? Mowa ciała w rozmowie – po czym poznać komunikaty nadawane przez inne osoby?
Jakie komunikaty najczęściej nadaję? Ćwiczenie dialogu, pytań zwrotnych, komunikatu „ja”.
>> Trudne sytuacje w szkole i poza nią
Reagowanie na zaczepki, podpuszczanie. Reagowanie w sytuacji trudnej poza domem. Konflikty – jak
je rozpoznać i rozwiązać. Strategie wygaszania konfliktów.

https://m.facebook.com/p/Sensosmyk-Integracja-Sensoryczna-Kiełpino-100078874181784/

 

Jak wyglądają zajęcia z TUS?

>> Każde zajęcia dostosowane są do potrzeb i możliwości danej grupy, gdyż z założenia mają one dotyczyć trudności doświadczanych przez uczestników. Zajęcia zawierają w sobie elementy uczenia konkretnych umiejętności.
>> Ważnym punktem zajęć jest wyjaśnienie jaka umiejętność będzie ćwiczona oraz czemu ona służy, należy również pokazać w jakich sytuacjach najlepiej ją wykorzystać.
>> Po wprowadzeniu prowadzący modelują daną umiejętność (tak by uczestnicy widzieli, jak powinna ona wyglądać), a następnie każda osoba odgrywa scenki w których ćwiczy konkretne zwroty, postawę ciała, gesty.
>> Uczestnicy otrzymują informacje zwrotne dotyczące wykonanego zadania. Większość zajęć zawiera również elementy treningu komunikacji oraz pracy nad emocjami.